skip to Main Content

שם הספר: כסא שלמה
שם המחבר: רפאל שלמה לניאדו
נושא הספר: שו"ת
תוכן הספר: תשע שאלות ותשובות בעניינים דלהלן: בן יורש את אביו ברבנות והמנהג בחלב לדון יחידי (שאלה זו נשאלה בעקבות ערעור על ירושת הרב אפרים לניאדו את אביו המחבר בהנהגת הקהילה). עוד נידונים ענייני ה"עריכה" (גביית המס בקהילה), ספרי תורה שבאו מבבל, מסחר יהודים בשמן זית, משלוח אתרוגים מעיר אחרת, יהודים באדמיניסטרציה ובשירות האוצר העות'מאני, קידושין תוך שכרות, ירושה, אכילת טרפה לרפואה.
שנת הדפסה: תרס"א
מקום הדפסה: ירושלים
בית דפוס: צוקערמאן
סוג אותיות: כתב רש"י
מספר עמודים: [3], לח דף
גודל עמוד סמ': 22 ס"מ
ביוגרפיה: בנו של הרב שמואל לניאדו ויורשו על כס הרבנות בחלב. שימש במשרה ארבעים שנה, במחצית השניה של המאה הי"ח. בתקופת כהונתו אירעה המחלוקת הגדולה על כפיפותם של הפרנקוס לתקנות קהילת חלב. באחרית ימיו פרש מרצונו מן הרבנות ומינה את בנו אפרים כממלא מקומו. עובדה זו קוממה נגדו חלק מן הקהילה ורבניה. נפטר בז' בטבת תקנ"ד (1793).
בניו: אפרים
תקופת המחבר: מאה י"ח
הקדמות: הרב שלום הדאיה
הערות: - יש המחשבים גם את שנות פעלו בחיי אביו ואף את השנים שבהן פעל לאחר שמינה את בנו אפרים תחתיו. באופן שכזה עולה מנין שנות כהונתו לחמישים וארבע שנים, וסימנן בפי בני ארם צובא, 'ד"ן ידין עמו".שנת הדפסת הספר לא מצוינת. עם זאת, בדברי פתיחתו של הרב שלום הדאיה לספר "דגל מחנה אפרים" של הרב אפרים לניאדו, הוא מציין את הספר "כסא שלמה", "אשר זכני ה' והדפסתיו מקרוב בש' ותלבש אסת"ר מלכות".
Back To Top